REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Konference se díky přednáškám a workshopům odborníků snaží odpovědět na otázky týkající se vnitřní motivace dětí, role učitele v digitální době a také změny a možnosti vzdělávacího systému. A protože příklady táhnou, je konference zároveň prezentací zkušeností s alternativními přístupy ke vzdělávání.
Z konference přineseme reportáž, ale uznejte, že už program sám o sobě je zajímavé čtení.
Úvodní slovo Pavla Lipovského (Personalisté.cz)
Jak měnit vzdělávací systém, aby lépe připravoval děti na svět, do něhož vstupují
Bob Kartous, EDUin
Podle poslední prognózy OECD je Česká republika zemí nejvíce ohroženou automatizací výroby v horizontu následujících 15 let. Odhadem 45 % pracovních pozic v zemi, která stojí zejména na produkci zpracovatelského průmyslu, projde z větší části výraznou proměnou, z menší zaniknou úplně. Česká republika zatím „spí“ v bláhové naději na to, že současná ekonomická konjunktura potrvá. Nepotrvá. Máme před sebou posledních pár hojných let v závětří Německa, které si ale pravděpodobně velmi rychle začne stahovat současné zakázky do vlastních, automatizovaných provozů. České republice hrozí, že se stane ekonomickou pouští uprostřed Evropy. Co s tím dělat? jaké kroky je třeba přijmout, jaká nezbytná opatření? Jak redesignovat vzdělávací systém, abychom byli schopni čelit technologickému hurikánu, pro jehož sílu ani nemáme stupnici? A jak se vyrovnat s dalšími hrozbami, jako je povážlivě silná nedůvěra dospělé i dospívající generace Čechů v demokracii, tragická sxhipnoat orientace v informacemi přesyceném světě, rozevírání sociálních ekonomických nůžek mezi vrstvami i regiony? Jak dodržet naplňování čtyř hlavních cílů vzdělávání, které naplňovány nejsou, když je většina společnosti s kvalitou veřejného vzdělávání spokojena?
Teorie typů ve výchově a vzdělávání aneb Různé děti mají různé potřeby
Šárka Miková: Mea Gnosis, s.r.o.
Každé dítě je jiné. Co funguje na jedno, neplatí na druhé. Důvodem je především vrozené „nastavení mozku“, které určuje klíčové potřeby dítěte a vývoj jeho osobnosti. My, jako rodiče a učitelé, bychom měli tento vývoj podpořit, nicméně často děláme pravý opak. Chceme dítě „správně“ vychovávat nebo učit, ale neřešíme, co je „správné“ právě pro naše dítě či určitého žáka. Znalost Teorie typů může naše úsilí mnohem lépe zacílit. Naše děti budou spokojenější, naši žáci se budou lépe učit a my nebudeme muset pochybovat o svých rodičovských či učitelských schopnostech.
Přednášku doplní v odpoledních hodinách tématický workshop
Aby škola bavila? Nemusím, ale chci! Jak na vnitřní motivaci a projektovou výuku
Dagmar Bulová, Montessori pedagožka, ZŠ Gajdošova
Každý z nás ví, že úspěch či neúspěch v jakékoliv oblasti činností se odvíjí od vlastního postoje k výsledku. Na začátku života je vnitřní motivací přirozená dětská zvídavost. Jak ji udržet nadále v období školního vzdělávání a vytvořit pevný základ osobního celoživotního rozvoje a úspěchu? Co můžeme udělat pro vytvoření podnětného rodinného a školního prostředí, které přirozeně podpoří vlastní zájem dítěte, jeho odpovědnost, seberealizaci a zdravé sebevědomí? Jak učit děti přemýšlet a řešit problémy, aby přijaly tuto odpovědnost za své vzdělávání a učily se pro život?
Převrácená třída
Radim Špilka: Gymnázium Boženy Němcové
Pro dnešní děti je internet přirozeným informačním kanálem. Online studijní materiály pronikly do školních tříd. Díky fenoménu Youtube a Khan Academy se prosadila vzdělávací videa, které pomalu nahrazována interaktivními aplikacemi. Výkladová videa, kde je zajímavý obsah doplněn vtipnou a dynamickou animací se na nás valí ze všech stran. Jak se mění role učitele-průvodce, když podstatná fakta byla zajímavě prezentována digitální formou a jsou kdykoliv pohodlně dostupná? Má tablet místo v životě předškoláka? Je možné kloubit přitažlivý digitální vzdělávací obsah s prostředím klasické školy? Co to je dobré vzdělávací video? Co na to děti? Na tyto a další otázky se pokusí odpovědět přednáška věnovaná Převrácené třídě.
Paralelní workshopy
Stáňa Kratochvílová: Domácí vzdělávání – mýty a fakta
Dagmar Bulová: Prožijte si projektové aktivity (…. i s Montessori pomůckami).
Šárka Miková: Jak se vrozené nastavení mozku promítá do učení.
Petra Antonů: Videoreflexe pro učitele a rodiče
Panelová diskuze přednášejících a vedoucích workshopů
Kateřina Sekyrková
ZŠ Hučák
Vaše komentáře |