REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Mistrovství se zúčastnila i velmi zkušená Jana Vepřeková ze Dvora Králové, která s celkem 4355 body získala bronzovou medaili. Je to její celkem 8. medaile z mistrovství světa nebo Evropy za celou její kariéru. Jak nám sama úspěšná závodnice napsala, boj to byl ukrutný, soupeřka na 4. místě měla jen o bod méně!
Přečtěte si krátký popis části závodu z pera Jany Vepřekové:
„Nejsme zvyklí na tak rychle se měnící anglické počasí. V noci tu bylo 9 stupňů, což je ve stanu, kde bydlím, znát. V době tréninku tu bylo 31 stupňů, což je zase maximální teplota, kterou tu zdejší předpisy povolují pro aerovleky. Byly jsme upozorněny, že se může stát, že po poledni bude tato hranice překročena a polovina závodnic se třeba vůbec nedostane do vzduchu. Nebo musí letět na navijáku.
Jednou však počasí neodhadli ani pořadatelé a poslali nás na disciplínu, kterou doletělo pouze 16 závodnic a 27 ostatních přistálo po trase do polí. My, tři Češky, které létáme spolu a ve vzduchu spolupracujeme, jsme seděly na jednom poli ještě s dvěma dalšími. Skoro všechna pole jsou oplocená se zamknutou bránou, všechna soukromá. Měly jsme radost, jak lehce se nám podařilo odjet. Ale jen do té doby, než nás majitel toho pole přes pořadatele MS kontaktoval a od každé požadoval 20 liber na konkrétní charitu. Prý to je tady běžné, soukromý majetek je nedotknutelný. Přitom to bylo tvrdé strniště, které jsme v žádném případě nemohly poškodit (viz foto). Tak jsme podpořily nějaké mořské záchranáře :). Chápala bych vymáhání odškodného v případě přistání do jahod nějaké šlechtitelské stanice, jak se už také stalo. Tenkrát byl u každého řádku popis odrůdy jahod :-).
Dost nás v Anglii trápí velmi omezený vzdušný prostor, na který nejsme u nás v Podkrkonoší zvyklí. Letiště pořádající MS leží cca 100 km severně Londýna a všude kolem je tzv. strop. Tedy omezená výška, která se v jednotlivých prostorech mění vzhledem k letecké dopravě. Někdy se mění i během dne. Je tu i spousta kroužků, tedy zakázaných prostorů, naopak od země DO určité výšky (viz mapa v galerii). Někdy tedy máme zakázaný prostor nad i pod sebou, takže bychom vlastně měly letět v horizontu jako motorové letadlo. To je u větroně prakticky nemožné. Větroň buď krouží ve stoupavém proudu nebo klesá při klouzavém letu. Je důležité vše správně prokličkovat, protože narušení takového prostoru se trestá, jako kdybych v tom bodě přistála a trať nedoletěla. Létala jsem tu už v roce 1991 a mohu porovnat, jak se od té doby vzdušný prostor značně zkomplikoval.
Jsou tu i dvě Ukrajinky. Tak jsem se po několika letech opět setkala s Valjou, se kterou se znám více než 30 let. Objaly jsme se a dost hloupě jsem se zeptala, jak se má. Jen se rozplakala. Na předletové přípravě závodnic nám pak ukrajinský trenér promítal obrázky z jejich aeroklubu nedaleko Kyjeva vloni a letos. Hangár, letadla, klubovna, učebna... Vše je teď rozbité, úplně zničené. Z 30 letadel jim nezbylo ani jedno. Ale co je nejhorší, v době útoku byli na sportovním letišti lidé, i velmi mladí, kteří nepřežili."
Jana Vepřeková tímto děkujeme všem, kdo jí drželi palce a dlouhodobě jí podporují.
Finančně tuto cestu za další medailí podpořilo i město Dvůr Králové nad Labem.
Kateřina Sekyrková
Vaše komentáře |