Ve středu 8. srpna 2018 se čtyři aktivní zájemci o informace z první ruky sešli s panem Štěpánem Čeňkem, starostou Bílé Třemešné. Místním obyvatelům a podnikatelům se nelíbí průběh rekonstrukce silnice, která jim znepříjemnila letní prázdniny a zmařila celou turistickou sezónu. Smyslem schůzky bylo objasnit příčiny problémů vzniklých v průběhu stavby a hlavně předejít dalším v druhé etapě oprav. O výsledek bych se s vámi chtěla podělit.
FOTOGALERIE - Rekonstrukce silnice v Bílé Třemešné se plánovala měsíce dopředu, vůbec se s ní ale nepočítalo
Jak to bylo s uzavírkou, byla nebo nebyla v plánu od začátku?
Opravy silnice II/325 na průtahu Bílou Třemešnou jdou na vrub krajské pokladnice za dotační podpory Evropské unie. Nicméně zadavatelem a investorem stavby je Královéhradecký kraj. Výběrové řízení vyhrála podle pravidel obálkovou metodou firma M-Silnice. Na stavbě se však od začátku pohybují pouze oranžové dodávky firmy COLAS, která byla z výběrového řízení vyřazena, protože nesplnila podmínky! Takže subdodávka sjednaná ve smlouvě o smlouvě budoucí ještě před vyhodnocením řízení? To je při nejmenším zarážející. Teď však k tomu, co může obecní úřad ovlivnit.
O záměru rekonstrukce se jedná od prosince 2016. Zásadní koordinační schůzka s dotčenými orgány (zástupce z kraje, projektant, správce komunikace, starostové přilehlých obcí a PČR) proběhla 28. 4. 2017. K projektové dokumentaci se vyjadřují všichni účastníci řízení a obec Bílá Třemešná vydala souhlasné stanovisko bez jakýchkoli připomínek k vybrané technologii, postupu prací, k objízdným trasám, atp. Proč obec Bílá Třemešná nenamítala nic proti celkové uzavírce? Odpověď pana starosty: „Až do vydání rozhodnutí o celkové uzavírce nás různí lidé (většina z nich už je dnes na jiné pozici) ubezpečovali, že to proběhne za částečné uzavírky tzv. na semafory.“ Černé na bílém však svědčí o opaku. Již v zadávací dokumentaci, která je vodítkem pro projektanta jasně stojí „Stavba bude provedena za úplné uzavírky.“ (pro zájemce je k nastudování zde). Ale protože mi někdo tvrdil opak, věřil jsem jim a neřešil jsem to (volně přeložená slova pana starosty).
Informovat lidi dopředu = zbytečně je plašit a čelit nepotřebným otázkám
Další zarážející fakt je ten, že se silnice neobjevila na programu ani jednoho z veřejných zasedání od dubna 2017. Proč? Odpověď pana starosty: „Až do poloviny června letošního roku nebylo 100% jisté, že se silnice bude vůbec dělat. Kdybych lidi zatěžoval vším, co se možná neuskuteční…“. Tak proč se na zastupitelstvu rozebírají např. záměry prodeje a odkupu pozemků nebo návrhy smluv, to taky nejsou uzavřené záležitosti a přesto se diskutují.
Včasným informováním občanů by se možná předešlo nešťastnému řešení a vzniklým komplikacím (špatné dopravní značení, nedostatečné bezpečnostní prvky na chodnících, místní nepovolené objížďky, chybějící výlukové jízdní řády, atd.). 25 kilometrů tam a zpět navíc pro dojíždějící každý den do práce, zbytečně dlouho zavřená vyfrézovaná silnice kvůli práci na obrubnících a desetitisíce ušlých zisků pro místní podnikatele. Těm přímo dotčeným přišel první oficiální email od obce se základními i doplňujícími informacemi o posunu uzavírky a kontaktem na stavbyvedoucího 2. 7. 2018, tj. 5 pracovních dní před zahájením prací! Kdo pravidelně sleduje obecní vývěsku, věděl to už od 26. června. Pan starosta firmy sice párkrát obešel, ale když vám v květnu řekne, že to možná bude a možná taky ne, tak anebo jinak, je to hodně relevantní informace. A nakonec se v Krkonošském deníku dočtete rozhovor s panem starostou, který se nechává slyšet:„Na novou silnici se samozřejmě těšíme. Je pro nás ale důležité, aby i naši občané a podnikatelé měli co nejmenší újmy.“ To už stojí jen za úsměv.
Budou opravy i uzavírka pokračovat stejným způsobem?
Po všech směrech problematická realizace je jen odrazem špatné přípravy. Lépe to prý nešlo, ale spíš to vypadá, že se nechtělo. Dočasně kratší objízdná trasa pro místní obyvatele se totiž nebude řešit ani v druhé etapě rekonstrukce. Nabízí se cesta okolo hřbitova, ale vede za školou, což je pro radnici z pohledu bezpečnosti nepřípustné. Navrhované úpravy polních cest taky nedopadnou, protože na to nejsou peníze (asi by se v krajské pokladně pár desítek tisíc našlo, pokud by to obec požadovala na začátku jednání). Proto se až do 14. října projedeme pěknou oklikou a můžeme doufat, že se druhý úsek stihne podle plánu. Když se totiž 680 metrů zvládlo za dva měsíce, 930 metrů se stihne za 6 týdnů! Budou pracovat rychleji, efektivněji nebo ve větším nasazení? Pan starosta se v závěru schůzky také zmínil, že policejní hlídky by místní za průjezd zákazem neměly pokutovat a pokud se tak stane, můžete donést účtenku jemu osobně a on to za vás zaplatí.
Třešničkou na dortu celé schůzky pak bylo zjištění, že starosta ovlivní možná 10 % záležitostí. Pak vyvstává otázka, k čemu tedy máme obecní samosprávu, když vlastně vůbec nic nezmůže? Na evidenci hlášení hlučných sousedů o nedělích a po 22. hodině, vyřizování ztrát a nálezů či podpisy na klíč, k tomu snad ani nepotřebujeme v případě Bílé Třemešné 3 úředníky, 5 radních a 10 zastupitelů.
Nikola Kuhnová