REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Po neuvěřitelných devíti letech od otevření dálnice D11 „až“ do Libišan se začíná chystat zprovoznění jednoho z největších odpočívadel na celém 87kilometrovém úseku. Od odhalení kauzy extrémně nevýhodných smluv s nájemci odpočívek a benzinek to bude jedna z prvních nových ploch na českých dálnicích.
Obrovská betonová plocha u Osic asi pět kilometrů před Hradcem Králové je vybavená osvětlovacími stožáry, lavičkami i protihlukovými bariérami, avšak od prosince 2006, kdy se po D11 začalo jezdit, se zde nehnulo se zátarasy znemožňujícími vjezd. Už v květnu se to má změnit. Stejně jako na druhé straně dálnice tady bude stát benzinka, toalety i provozovna rychlého občerstvení.
Právě probouzení nikdy nefungující odpočívky u Osic je důkazem řešení problému, na který jako první před rokem upozornila MF DNES. Z přehledu smluv s nájemci některých odpočívadel vyplynulo, že státu kvůli extrémně nevýhodnému a levnému pronájmu ročně utíkají stovky milionů korun.
„Odpočívka u Osic byla zasmluvněna od roku 2005 s OMV (dřívější Aral - pozn. red.), která ji však nezprovoznila. Nájemní smlouva bohužel neobsahovala žádné termíny. Od roku 2015 převzala nájem odpočívky společnost Benzina, která ji zprovozní v letošním roce. Nové smlouvy již potřebné termíny obsahují,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
„Sjezd měla pronajatý jistá firma, ta řádně platila, ale přitom nikdy neměla v úmyslu s tím cokoli dělat. Přestože nikdy nezprovoznila to, k čemu se zavázala, dlouho se nemohly najít páky, jak ji odtamtud dostat,“ uvádí pod podmínkou anonymity zdroj redakce, který má blízko k ministerstvu dopravy.
Kvůli podivným smlouvám nová odpočívadla zamrzla
Nejhorší situace s nevýhodnými nájmy byla v první polovině 90. let, kdy stát s nájemci odpočívek uzavíral smlouvy až na 50 let, ale jak přiznává ŘSD, problém přežil až do nedávné doby.
„Tyto smlouvy jsou příčinou toho, že některé odpočívky jsou ve stavu, který lze mnohdy označit za tristní či ostudný. Nepřehledné smlouvy dál velmi komplikují i tolik potřebné opravy dálnic či rozšíření odpočívek. Problematické smlouvy bohužel nejsou doménou pouze divokých 90. let, ale postihly odpočívky i v dobách, kdy by se již dalo předpokládat jisté zkulturnění společnosti. Kauzy, které je provázely v letech 2004 až 2009, poznamenaly ŘSD natolik, že od roku 2010 nebyla zprovozněna žádná nová odpočívka i přesto, že byly některé vybudovány,“ píše se v novém dokumentu ŘSD nazvaném Odpočívky na českých dálnicích.
Více než devítileté čekání na zprovoznění se na stavu veliké betonové plochy u Osic nepodepsalo a kromě ztraceného času nevznikly žádné škody.
„Na parkovacích plochách nejsou žádné známky degradace, celá odpočívka je ve stavu jako po ukončení výstavby,“ dodává Studecký.
Dlouhé roky pusté parkoviště zavdávalo příčinu nejrůznějším teoriím. Jedna z nich hovořila o zapomenutém značení pro kamiony, které tranzitní dopravu za Chlumcem posílá na starou silnici, přestože pohodlnější je dálnice vedoucí do Opatovic.
„Podle mě se Hradec Králové dohodl s ministerstvem dopravy, že sporné značení u Chlumce zůstane a tím se tranzitní doprava procházející Hradcem rozdělí na dva proudy či se spíš navede na severní část okruhu,“ míní královéhradecký odborník na dopravu, který si však nepřál zveřejnit jméno.
Autor: Petr Záleský, www.idnes.cz
Aktuální video ze stavby dálnice z Hradce do Jaroměře |
Vaše komentáře |