Vyhledej
Zvičina > Doprava > cyklodoprava

Elektrokola jsou na vzestupu, mají ale i svá rizika

anonymně / 17.07.2018, KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Na silnicích i cyklostezkách se stále více pohybují kola, jejichž jezdci dokáží zdolat i ta největší stoupání bez přílišného namáhaní. Jejich kola jsou totiž vybavena elektromotorem. Dle odhadů prodejců se v Česku v současnosti pohybují desítky až stovky tisíc elektrokol.

Je zřejmé, že se jedná o pozitivní vzrůstající fenomén, kdy je cyklistiky zpřístupněna lidem, kteří by z různých důvodů tento ekologický způsob dopravy nepoužívali. 
Nicméně kolo je součástí silničního provozu a je nutné si uvědomit rizika, která jsou i s používání elektrokol spojena. Rychlost a výkon elektrokol je u nás, stejně jako v EU, legislativně omezen na 25 km/h a 250 W. Ovšem i při těchto rychlostech je třeba se plně věnovat řízení, dávat pozor a nepřecenit svou schopnost ovládat kolo. 

Cyklista - nejzranitelnější účastník provozu na komunikacích

V loňském roce byla přibližně každá 11. usmrcená osoba cyklistou a přibližně každý 7. těžce zraněný se vloni pohyboval na jízdním kole. Dlouhodobě je vysoký podíl usmrcených a zraněných cyklistů, kteří neměli v době dopravní nehody přilbu. Dle výzkumu CDV by přežilo 37 % usmrcených v případě, že by v době nehody mělo na hlavě přilbu. V případě elektrokol by mělo být použití přilby samozřejmostí! 

Pozor na alkohol!

Každoročně je nejvyšší podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu nebo návykových látek včetně následků na životech a zdraví právě u cyklistů. V roce 2017 zavinili cyklisté pod vlivem alkoholu nebo návykových látek 642 nehod (tj. 27 %), při nichž bylo 5 osob usmrceno a 57 osob těžce zraněno. Nedávný mezinárodní seminář s názvem "Vliv alkoholu na bezpečnost silničního provozu", konaný v Praze v prostorách Poslanecké sněmovny PČR, zásadně nedoporučil prolomení nulové tolerance alkoholu v silničním provozu, a to ani v případě jízdních kol.

Pro koho je určeno

Na elektrokole může jezdit doslova každý, výjimkou nejsou ani děti, které by jinak neujely dlouhé tratě s rodičemi. Díky pomocnému pohonu se srovnají rychlost i dojezd. Výhodou je, že se stále jedná o jízdní kolo, je tedy možné využívat síť cyklotras a cyklostezek. Na druhou stranu na elektrokole dnes jezdí mnohdy i ti, kteří by na normální bicykl již nesedli. Tady je potřeba apelovat na zdravý rozum a své síly nikdy nepřeceňovat.

Elektrokola a předpisy

U nás, stejně jako v Evropské unii, platí, že jízdní kolo vybavené (i dodatečně) pomocným motorkem si zachovává charakter jízdního kola, pokud výkon motoru nepřesáhne 250 W, přičemž se výkon postupně snižuje a nakonec přeruší, jakmile vozidlo dosáhne rychlosti 25 km/h. Rychlost, resp. dopomoc elektropohonu nad hranici 25 km/h může vyvolávat nebezpečné konfliktní situace (špatný odhad ostatních účastníků silničního provozu apod.) s fatálními následky na životech a zdraví. V případě, že elektrokolo odpovídá výše uvedenému, není pro jeho provoz potřeba žádné řidičské oprávnění a z hlediska legislativy je na něj pohlíženo jako na jakékoliv jiné jízdní kolo.

Elektrokolo musí mít atest a pozor na přestavbu

Elektrokola jsou vybavována systémy a elektronikou, která může být v krajních případech nebezpečná. Měli bychom tedy pořizovat jen výrobky s potřebnými atesty. Elektrokola by měla být testována výrobci i dodavateli a označena certifikátem nezávislé zkušební laboratoře. Velice často se stává, že výrobce u svého produktu výslovně uvede, že je elektrokolo (či dnes poměrně často i elektrokoloběžka) určeno k využití pouze mimo veřejné komunikace a v tomto případě nainstaluje i vyšší výkon motoru. Jakékoliv úpravy a přečipování pro zvýšení výkonu a rychlosti jízdy jsou však značně nebezpečné a dochází až k hazardování s lidskými životy.


Jaké elektrokolo vybrat?

Je možné si vybrat z elektrokol městských (mezi tato kola patří i ta ve skládacím provedení), terénních kol (vhodná pro jízdu v náročnějším terénu), trekkingových nebo horských. Důležitou kategorií při výběru elektrokola je dojezd na jedno nabití. Současná elektrokola umožňují ujet vzdálenosti podle nastavení až zhruba okolo 100 km. Dobíjet se dají z běžné zásuvky nebo se dá využít i některá ze specializovaných dobíjecích stanic. 

Zdroj: Besip


Související články
Královéhradecký kraj se stal jako druhý kraj členem Asociace měst pro cyklisty
Most přes řeku Labe v Jaroměři čeká rekonstrukce. Cyklisté na páteřní labské cyklotrase budou muset na objízdnou trasu
Dnes mě "borec" regulérně sundal z kola
Vaše komentáře

Přečteno 832x