Vyhledej
Zvičina > Architektura > stavby

Nový most přes Hartský potok čeká na vysvětlení i dokončení

Redakce, / 22.04.2024, Dvůr Králové nad Labem
Do konce roku 2023 měly být dokončené stavební práce na novém mostě, který spojuje centrum města Dvůr Králové s parkem Schulzovy sady přes Hartský potok. Ačkoliv pěší používají most již od konce roku 2023, stále prochází oficiálně stavbou.

FOTOGALERIE - Nový most přes Hartský potok čeká na vysvětlení i dokončení

Odložený finiš

Jak nám vysvětlila tisková mluvčí města, oficiální termín otevření mostu nelze předvídat. „Dojde k němu až po dokončení finální povrchové úpravy mostovky,“ odpověděla na náš dotaz. 

Dle zveřejněných podmínek měla být stavba hotová do konce roku 2023, začala 2. května 2023. Lidem nebyla postavena do parku náhradní lávka, museli tak více než půl roku obcházet park, zacházka na druhou stranu mostu měřila od 400 do 700 m podle vybraného směru, vždy však částečně podél hlavní silnice. 

Cenová nabídka o milion dražší než odhad

Stavební práce provedla společnost MDS solution, s. r. o., Vysoké Mýto, která vyhrála veřejnou zakázku. 
Vypsané veřejné soutěže se na začátku roku 2023 zúčastnily jen dvě firmy: KAMPA – MARYNKA, s. r. o., z Jilemnice s nabídkovou cenou 3.824.135,03 Kč bez DPH,
 MDS solution, s. r. o., z Vysokého Mýta s nabídkovou cenou 5.486.392,36 Kč bez DPH. 
Rada města však na doporučení hodnotící komise nevybrala firmu, která nabídla nižší cenu, vyloučila ji z důvodu neprokázání veškerých požadovaných podmínek (kvalifikace) účasti.
Město Dvůr Králové nad Labem tak za rekonstrukci mostu zaplatila 6,5 mil. Kč včetně DPH, ačkoliv původně odhadovaná cena byla 4.500.000 Kč bez DPH.

Kritika a neznalost podoby mostu

Vlastní podoba mostu nebyla občanům předem známa a byla včetně chodníků navržena architektem Ing. arch. Liborem Tomanem, a to při zahájení zpracovávání projektové dokumentace, tedy v období 2019–2020. Autorem samotné projektové dokumentace je Ing. Ivan Šír z Projektování dopravních staveb, a. s., který tuto svoji práci dokončil v září 2021. 

Tisková mluvčí města nám sdělila, že podoba mostu byla projednána s městským architektem Petrem Kocourkem. Ten však do své funkce ve Dvoře Králové nastoupil až v listopadu 2021, a jeho případné připomínky tak nemohly mít zásadní vliv na finální podobu mostu. Jak nám osobně potvrdil, most a nové dláždění navazují svojí podobou na ulici Školní, ne samotný park. Tím se vysvětluje použití žulových, a ne původních pískovcových kostek jako dláždění chodníku u nového mostu. „Žulové kostky byly umístěny dle architektonického návrhu,“ potvrdila nám tisková mluvčí. 

Mezi nejvíce diskutovanými prvky nového mostu a nového chodníku patří přitom právě použité žulové kostky. V okolí Dvora Králové se nachází zdroj jednoho z nejtvrdších pískovců, který je mohl nahradit. 
Rezavá výplň zábradlí mostu je další bod kritiky veřejnosti. Město veřejnost předem neseznámilo s projektem, ani použitým materiálem, který připomíná rezavý plech. Dle dostupné projektové dokumentace se jedná Atmofix (podobné jako Corten), patinující ocel, která se nejvíce používá u mostních konstrukcí a stožárů v přenosových soustavách vysokého napětí - tedy bez nutnosti používání nátěrových hmot, které by zabránili korozi oceli. Bohužel most nenavazuje svojí finální převážně rezavou patinou i zvoleným designem použité oceli na žádný prvek v nejbližším okolí. Otázkou tedy zůstává, jaké bylo původní zadání pro architekta. 

Kritice je podrobeno také zábradlí zabraňující vstup do potoka vedle mostu, které vypadá jako dočasné a nedokončené. Dle prohlášení tiskové mluvčí města se již jedná o finální podobu zábrany. „Takto byly navrženy a jsou v souladu s požadovanými normami,“ vysvětlila naší redakci. 

Mezi další body kritiky nového mostu, které čekají na vysvětlení, je zarážející převýšení při přechodu mostu, které je novinkou oproti původnímu mostu, který žádné výrazné převýšení neměl. S tím souvisí i kritika aktuálně vrchní, pochozí vrstvy mostu, která za deště či pod sněhem klouže.

Plánovaná revitalizace nepočkala na nový most

Zajímala nás také návaznost projektu nového mostu na koncepci revitalizace parku. Nejvýraznější vstup do parku byl však navržen dříve, než proběhla diskuse nad podobou revitalizace parku. „Zhotovitel studie revitalizace parku měl k dispozici projektovou dokumentaci k mostu a navazujícího chodníku,“ informovala nás tisková mluvčí.


Mosty ve městě mohou být velkou výzvou pro architekty. Most do Schulzových sadů, který je hlavní spojkou pro pěší z velké části města do centra, byl zřejmě výzvou jen pro jednoho architekta. Město tak možná získalo na papíře nadčasovou stavbu, ale v podobě, která samotnému městu nic neříká a na nic nenavazuje. 

Kateřina Sekyrková
Foto: redakce
Náhledy projektů: zakazky.mudk.cz
Zdroj: Město Dvůr Králové

 
Vaše komentáře
Tak to u nás chodí, 25.04.2024 14:15, Reagovat
Nic nového pod sluncem, takto vypadají všechny "aktivity" současného vedení města. Nic není domyšleno, dotaženo do konce, výsledný efekt stran estetiky je tristní, vše je předražené a nebo jsou zbytečně utraceny peníze za nabubřelé stavební dokumentace, končící na věky v archivu.
Spousta nejasností, ba lží kolem vysvětlování, proč to tak je, už se stala jakýmsi klišé. A občané jsou lhostejní, unavení ze zbytečných dohadů a výmluv představitelů města i z těch lží. A vedení města je spokojeno, že má konečně klid na předstírání pracovní činnosti. A když se to vezme kolem dokola, tak jedině ten příšerný most v parku a ohavné zábradlí u Oční školy je asi tak všechno, co je z té předstírané činnosti za 10 let vlády ANO ve městě vidět. Smutná bilance.

Přečteno 4042x
 
12.12.2024 - V sobotu 14. prosince pořádá v lesích kolem vrcholů Zvičiny, Kozla a Perné Myslivecký spolek Zvičina hon. Do lesa a na louky nad Dolní Brusnicí a Bílou Třemešnou doporučujeme proto v tento den nevycházet.
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.

Kalendář akcí